Скарбничка методиста » Консультації, методичні поради » Підвищуємо професійний рівень бібліотекарів на семінарах Серед традиційних форм підвищення кваліфікації бібліотекарів найбільш популярними залишаються випробувані багаторічною практикою і дещо модернізовані та наповнені новим змістом семінари:
- семінари-практикуми
- семінари-наради
- семінари - тренінги
Семінар – одна із дієвих форм системи підвищення кваліфікації: Його ефективність полягає в органічному поєднанні теорії і практики, набутого досвіду та інновацій.
Процес підготовки семінару є досить складним і багатогранним. Перш за все, звичайно, визначається тема семінару та розробляється план його проведення. Обов’язковою складовою семінару є одна або декілька консультацій. Вона може бути надана у формі:
- рекомендацій,
- детального висвітлення практичного досвіду бібліотеки по вирішенні одного або декількох визначених семінаром питань, зокрема:
- "Права дитини: інформуємо, навчаємо, підтримуємо. Досвід співпраці"
- "Формування екологічного світогляду читачів"
- "Шанобливе ставлення до своєї малої Батьківщини - невід'ємна складова виховання громадянина-патріота"
- "Дитяча бібліотека в сучасному світі: проблеми, пошук інновацій" і таке інше.
Не менш значущими є і практичні заняття - невід'ємна запорука успішності семінару.
Для їх проведення розробляється перелік питань для обговорення або завдань для виконання.
Зокрема, це може бути:
- розробка координаційного плану спільних зі школою виховних заходів серед читачів-школярів.
- написання листа-звернення чи листа-прохання до депутата (громадської організації про участь у благодійній акції (зокрема, до Дня захисту дітей "Хороша робота - про дітей турбота", "Творімо добро разом" та ін.
- розробити бліц-анкетування . (наприклад, "У люблені книги дитинства", "Книга сімейного читання: назви її" та ін.
- скласти міні-програму по роботі з окремих напрямків, ("Обдарованість", "Творімо милосердя разом", "Діти і закон", "Захистіть вiд зла, бо я ж дитина мала" і т. ін.
Урізноманітнить програму семінару включення до неї ділової гри. З цією метою учасникам семінару пропонується знайти шляхи вирішення певних проблем бібліотечної роботи, а за отриманими результатами оцінюється професіоналізм бібліотекарів (Може бути дискусія" Традиції та інновації в роботі з читачами-дітьми - "за" і "проти", або "Бібліографія у моєму житті"
- проведення бібліотечного уроку – мандрівки по сторінках дитячої енциклопедії;
- проведення гри – пошуку: "Книги про все на світі";
- словарної гри "Пригоди чарівного словарика";
- організація виставки-ярмарку "Книжковий Миколай";
- розробка плану роботи гуртка Юні краєзнавці" та ін.
Учасникам семінару можна запропонувати виконання домашнього завдання (розробити план масового заходу: вечір-портрет відомого земляка, літературно-музичний вечір або літературну годину "Шевченко у моїй родині", "Леся Українка очима дітей", презентацію нової книги і ін.).
А завершити семінар слід підведенням підсумків його роботи.
Отже, і підсумовуючи .викладене вище, план семінару повинен включати:
- доповідь або лекцію;
- співдоповідь;
- консультації;
- практичні заняття;
- ділову гру;
- домашнє завдання;
- підведення підсумків.
Пропонуємо використати теми семінарів:
«Формування бібліотечних фондів»
Питання для обговорення
1. Основні напрямки розвитку та використання фонду бібліотеки.
2. Аналіз складу та використання книг, отриманих за державними програмами.
3. Координація роботи бібліотеки і школи при формуванні фонду на допомогу учбовому процесу.
4. Пошук шляхів оновлення фондів в умовах недофінансування. Альтернативні шляхи поповнення фонду бібліотеки.
5. Збереження цінних та підвищеного попиту видань у фонді бібліотек.
6. Практичні заняття. Аналіз складу та використання книг.
7. Підведення підсумків.
«Організація сімейного читання –
основа успішної роботи дитячої бібліотеки»
План проведення:
1. Виступ. Бібліотека як осередок сімейного читання.
2. Консультація. Організація сімейного читання компетенція дитячої бібліотеки.
3. Консультація. Програми сімейного читання: поєднання бібліотечних форм роботи та родинних традицій.
4. Практичні заняття. Форми соціокультурної діяльності бібліотеки в контексті організації сімейного дозвілля.
5. Консультація для батьків. Спільними зусиллями виховаємо любов до читання.
6. Підведення підсумків.
Пропонуємо вашій увазі план практичного заняття
День сімейного читання
«З мамою і татом - до бібліотеки»
(До Міжнародного дня сім'ї, 15 травня)
Під час Дня можна провести такі заходи:
- Екскурсію в бібліотеку "Бібліотека як осередок сімейного читання".
- Літературну гру «З якої ми казки» ("Поле чудес")
- Опитування батьків: "Чи знаєте Ви читацькі уподобання вашої дитини",
- паралельно для дітей провести рольову гру "я – бібліотекар",
- конкурс сімейних легенд "Коли мої тато і мама були маленькі" за участю як дітей, так і батьків, бабусь та дідусів.
- Конкурс на кращий літературний твір на тему "Яку книжку я прочитав разом із мамою (батьком)". /Провести напередодні/.
Рекомендуємо
теми семінарів на 2008 рік
1. Бібліотека - центр спілкування та розвитку творчих нахилів читачів-дітей.
2. Інноваційні процеси в роботі бібліотеки з організації змістовного дозвілля школярів.
3. Бібліотека - центр інформаційної підтримки освіти.
4. Бібліотечні засоби впливу на формування здорового способу життя у дітей.
5. Сільська бібліотека в умовах соціальних і економічних перетворень.
6. Інформаційне забезпечення читачів-дітей та організаторів дитячого читання, популяризація бібліотечно-бібліографічних знань.
|