Скарбничка методиста » Консультації, методичні поради » Підкорюємо Інтернет-простори
За матеріалами статті: Микитин Т. Підкорюємо Інтернет-простори: заочна школа бібліотекаря. / Т. Микитин // Шкільна бібліотека. - 2011. - №10. - С. 48-59.
Реклама діяльності бібліотеки, її послуг та інтелектуальної продукції є важливим маркетинговим завданням. Однією з форм ділового іміджу є створення веб-сайту.
Веб-сайт - інформаційний ресурс у вигляді набору тематично пов'язаних між собою веб-сторінок, створених конкретною особою або організацією; концентратор логічно пов'язаних інформаційних ресурсів у глобальній мережі, обладнаний спеціальним програмним забезпеченням, який реалізовує відповіді на запитання по мережі. Під визначення сайтів попадають сайти, які надають фактографічну, довідкову, освітню та наукову інформацію.
Веб-сторінка - документ в електронному вигляді, що складається за правилами мови розмітки гіпертексту і містить текст, зображення, програми та зв'язки.
Основні функції сайту
• Імідж. Сайт - це офіційне представлення бібліотеки в Інтернеті, яке може містити найрізноманітнішу інформацію.
• Освітня. Сайт - це засіб організації навчально-виховного процесу в умовах Інтернету.
• Виховна. Сайт — це засіб відображення основних напрямків виховання (естетичного, патріотичного, інформаційного тощо).
• Інформаційна. Сайт - це засіб відображення щоденного життя бібліотеки (заходи, проекти, конкурси, презентації і т.д.).
• Комунікативна. Сайт - засіб спілкування учнів, педагогічних працівників, бібліотекарів, батьків.
• Інвестиційна. Сайт - засіб залучення спонсорів та меценатів.
Структура сайту бібліотеки
• інформаційний блок (візитка - координати, історія, режим роботи, основні показники роботи, проекти, досягнення і т.п.);
• новини (нові надходження, анонс про наступний захід, перемога в конкурсі тощо );
• проблемне питання, над яким працює бібліотека (або завдання, окреслене планом роботи бібліотеки чи управлінськими документами, результативність);
• бібліографічно-інформаційна діяльність (рекомендаційні бібліографічні списки, покажчики, огляди літератури, виставки. Дні бібліографії, інформації, експрес-інформація до ювілейних, історичних дат і т.п.);
• інформаційна культура (рекомендації, пам'ятки, заняття з інформаційної культури (ББЗ) і т.п.);
• виховна робота (проведення масових заходів-презентацій, конкурсів, вечорів, екскурсій, занять, диспутів, читацьких конференцій і т.д.; спільні заходи з міськими громадськими організаціями і т.п.);
• родзинка (особливості роботи з обдарованими дітьми та результати цієї співпраці);
• методичні рекомендації (поради бібліотекарю, бібліотечна практика та інше).
Сайт може вміщувати різні види інформації - тексти, фото, музику, відео, презентації та інше.
Основи створення сайту
Створення сайту - різнобічний і творчий процес. Якщо зазирнути в майбутнє Вашого сайту, то протягом першого півріччя Ваш сайт буде змінюватися й переписуватись повністю кілька разів. А все тому, що знання й розуміння деяких речей приходить згодом. Це означає, що весь шлях потрібно пройти від самого початку й до кінця.
І якщо перестрибнути якусь стадію, то рано чи пізно все одно повернетесь до неї. Створення сайту - це творча дорога, де біля кожного пункту Ви одержуєте базові знання для переходу на наступний рівень. Тільки спочатку всі задають собі запитання: «З чого мені починати?».
Тепер детально:
Сайт сукупність html сторінок на певну тему. Кожна сторінка сайту може формуватися динамічно (сервером за результатами виконання коду скрипта) або бути вже заздалегідь готовою й просто видаватися на запити користувача. Таким чином, сайти діляться на два види:
динамічні (сторінки формуються веб-сервером у результаті виконання спеціального програмного коду);
статичні (кожна сторінка сайту створюється веб-майстром окремо і є вже заздалегідь готовою).
Виникає питання: «Який сайт краще?» Відповідь проста: динамічний сайт більш гнучкий і маневрений, він може реагувати на різні інтерактивні дії користувачів і підходить для створення середнього (від 20 сторінок) і великого по величині сайту (від 100 сторінок). Вся інформація, як правило, зберігається в базах даних і при формуванні сторінки витягається. Досить внести зміни в базу даних і сайт оновлений. Однак, динамічний сайт будується на програмному коді, і щоб його написати, потрібно вивчити web-програмування.
Що стосується статичного сайту, то тут простіше не буває. Створюється готова сторінка, потім ще одна й проставляються взаємні посилання з однієї на іншу. Створення сторінки не забирає багато часу, кожна сторінка відповідає шаблону, а змінюється лише частіша сторінки. Такі сайти швидко завантажуються, бо не вимагають додаткового часу для виконання коду та ідеально підходять для створення маленьких сайтів (до 20 сторінок). Зазвичай, це сайт-візитка, коротка інформація про школу чи фірму, організацію, її продукти, контакти й т.д. Статичні сайти зручно створювати, якщо інформація поновлюється дуже рідко.
Правильний вибір тематики майбутнього сайту
Вибір тематики сайту є важливим етапом підготовки до створення Web-Проекту.
1. Визначення мети створення сайту
2. Як підібрати тему сайту?
3. Як оцінити актуальність теми сайту?
4. Аналіз різних тематик сайту.
Визначення мети створення сайту. Мета створення сайту буває двох варіантів: одержання стабільного доходу, заробітку (більше 95% всіх існуючих Web-Проектів); розміщення цілеспрямованої інформації.
Якщо Ваша мета одержання доходу, тоді запам'ятаєте, будь-яка тематика сайту буде прибутковою, головне якісний матеріал, постійне поновлення. Ваш дохід буде прямопропорційно залежати від якості й кількості матеріалів Вашого сайту і Вашого вміння використовувати можливості заробітку в Інтернеті.
Як підібрати тему сайту?
Обирайте тему сайту залежно від ваших знань у якійсь галузі знань, вашого хобі або захоплень. Адже Ви будете створювати сайт не один місяць і Вам необхідно максимально розкрити тему на своєму сайті. Без знання теми Вам доведеться або вивчати її або брати матеріали з інших сайтів. Ви, напевно, уже помічали наскільки іноді схожі сайти один на одного, змінюється лише оболонка сайту, а текст такий самий. Відвідувачі, які тукають інформацію, переглядають «гори» сайтів і знаходять одне й теж. Але, вони зупинять свій вибір на Вашому сайті, якщо він буде яскраво виділяться своїм контентом. Так що, вибирайте тематику сайту обдумано і пишіть від себе. Вас оцінять. Пам'ятайте, що популярні сайти тільки ті, які цікаві й привабливі, всі інші лише транзитні.
Як оцінити актуальність теми сайту?
Незалежно від теми сайту, він завжди буде відвідуватись, різниця лище в кількості відвідувачів. Якщо Ви визначилися з темою і структурою сайту, для того, щоб оцінити її актуальність, підберіть кілька ключових слів за тематикою сайту й спробуйте знайти у пошукових системах якнайбільше сайтів. За результатами пошуку - оцініть розміщений па них матеріал, довідайтеся для себе, чи зможете Ви додати туди щось нове від себе, внести свіжі ідеї, новаторство. Задайте собі питання: чим ваш сайт буде краще знайденого? Можливо, не потрібно поспішати зі створенням подібного сайту, а подумати над іншою тематикою і структурою. Сайти із чітко вираженою тематикою та гарним дизайном, завжди будуть мати велику кількість відвідувачів і, відповідно, високий рейтинг.
|